satu hari satu click...

Tuesday, July 5, 2011

Komunikasi

Assalammualaikum...

Bila dah beberapa minggu dalam bidang profesion guru baru aku sedar bahawa skill komunikasi aku masih lemah. Even dan banyak kali aku belajar masa kat U but bila ia di praktik kan baru aku sedar skill komnikasi aku masih lemah.
Sekarang baru aku tahu komunikasi nie sangat penting dalam kehidupan seharian. Dalam sehari kita banyak melakukan komunikasi seperti :
·        Komunikasi dengan keluarga
·        Komunikasi dengan jiran
·        Komunikasi  dengan haiwan
·        Komunikasi dengan Allah
·        Komunikasi dengan kawan
·        Komunikasi dengan pelanggan


Hahaa ok banyak lagi korang fikir la sendiri berapa banyak korang berkomunikasi dalam sehari. Komunikasi secara x formal and formal.  Why aku cakap komunikasi sangat penting sebab dengan komunikasi kita dapat berhubung sesama sendiri.



Aku sebagai cikgu sangat memerlukan skill kemunikasi, sebab aku kena berkomunkasi dengan pelajar aku and semua orang yang ada dekat sekolah. If skill komunikasi kita lemah mungkin kite x dapat handle kelas or student kita and kita x dapat menyesuaikan diri kita dengan persekitaran sekolah. Tapi sebaliknya bila orang lain pulak x dapat berkomunikasi dengan kita. Komunikasi kita juga melambangkan diri kita. Siapa kita orang akan dapat lihat melalui cara kita berkomunikasi.



Dalam bidang perguruan komunikasi sangat penting. Komunikasi guru dengan murid mesti dalam keadaan formal (bila kat sekolah jew). Bila komunikasi kita lemah mungkin apa yang kita nk sampai kan pada student x tercapai. Student tidak faham apa yang kita sampai kan.  So sila perbaikai skill komunikasi anda supaya anda boleh menjadi guru yang cemerlang.



One more thing, komunikasi kita dengan Allah jangan diabaikan. Komunikasi nie sangat penting dalam hidup kita. Jika kita dapat ber komunikasi dengan Allah dengan cara yang baik dan sempurna maka hidup kita akan diredhai.


***











Kalau Suka Boleh Like Sini

0 orang Cakap-cakap: