satu hari satu click...

Tuesday, March 1, 2011

Tanggung Jawab Seorang lelaki.....

Assalamualaikum...

aku nk cakap pasal lelaki tapi bukan pasal en Bf or sesiapa la... tetapi pasal semua lelaki muslim kat atas muka bumi nie... kita semua tahu tanggung jawab lelaki lebih berat di bandingkan dengan perempuan... korang nk tau apa tanggungjawab tu... bila aku tahu pasal nie aku bersyukur kerana di lahirkan sebagai seorang perempuan... 
"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.
(Ali-Imran:103)


bukan nak cakap perempuan x de dosa x de tanggungjawab... perempuan pun ada tanggungjawab klu nk ikut pasal dosa perempuan lagi senang buat dosa kan... ok mari kita tengok pe tangungjawab seorang lelaki :


seorang lelaki bujang kena menangung dosa sendiri apabila sudah baligh.... berbeza pula dengan seorang gadis bujang dosanya akan ditangung oleh bapanya sehingga la mereka berkahwin dan selepas mereka berkahwin dosa seorang gadis tadi akan ditanggung oleh suaminya pula.... dan seterusnya pun begitu... 

kat sini kita dapat lihat dosa yang kita buat akan di tanggung oleh ayah kita... kesian kan ayah kita terpaksa tangung dosa kita... klu la seorang ayah tu ada 10 orang ank perempuan ini bermakna dia terpaksa menanggung dosa 10 orang gadis.... berat kan manakan lagi dosa sendiri nk kena tanggung ditambah lagi dengan dosa orang lain.... so sesiapa yang belum berkahwin klu korang nk buat dosa ingat2 la kat ayang korang yang akan tanggung dosa korang tu.... Tambah lagi pada yang x tutup aurat tu setiap masa la ayah korang dapat dosa.... sebab tu aku dengar orang cakap orang yang paling gembira sewaktu anak perempuannya di kahwinkan adalah bapanya sebab dorang dh terlepas dari menanggung dosa anknya... 

sekarang kita lihat dosa yang ditanggung oleh seorang suami pulak... lelaki yang berkahwin akan menanggung dosa isterinya pulak... kalau dia ada anak perempuan dia akan menanggung dosa anaknya pulak... so sebab itu la tugas seorang isteri menjaga maruah dan nama baik suami.... contohnya klu kita tengok seorang isteri yang x menutup aurat pakai seksi, terdedah sana terdedah sini, dosanya akan ditanggung oleh si suaminya... bila aku keluar tengok perempuan yang sudah berkahwin tak tutup aurat aku rase kesian kat suaminya terpaksa tanggung dosa isterinya.... tapi kita x blh salah kan si isteri saja sebab tugas si suami adalah memimpi isteri dan keluarganya jalan yang betul... so kesian la pada si isteri sebab dapat seorang suami yang tidak pandai memimpin... masa aku pegi kursus kawin tahun lepas ustaz pesan byk kali psl benda nie... 

di akhirat nanti, seorang lelaki akan bertanggungjawab terhadap 4 wanita iaitu :
1. isterinya

2. ibunya

3. anak perempuannya 

4. saudara perempuannya

****
x pasal2 aku bagi tazkirah hari nie.... aku just kongsi apa yang aku tahu... sekurang-kurangnya jika orang baca aku dapat pahala...




Kalau Suka Boleh Like Sini

4 orang Cakap-cakap:

sdOpTeRa LiTUrA said...

fristly wlcome 2 my blog k
tahniah follwers syi yg ke 23
smpena 23 thun kn...
nnti sy bg kamu gula2 ye =)
wah dah bleh gnti ustazah nurbahiyah tau mlm nie...
anywhere btol la laki yg pling bnyak tnggung dose sbb dorg memikul tanggungjwb yg besar =P

Atikah saleh aKa Yun Yun said...

hehe nk special gift... aku cari link blog ko tp asyik lupe jew... hehe... no la just kongsi pe yg tau jew...

nurul said...

baiklah, saya faham ustazah....next tazkirah pleaSe =))

Atikah saleh aKa Yun Yun said...

alhamdulillah... saya akan dpt pahala... pas nie saya amek pndidikan agama islam blh wt next tazkirah plak...